FAQ

 
 

Q

Hur fungerar programvaran Kompis?

A

Kompis är en gratis programvara som man kan ladda ner ifall man vill testa den.

Med denna programvara kan du söka enheter så som hundar eller jaktkamrater och 800 kartrutor ingår från start.

Du laddar ner Kompis programmet enklast genom Google Play Butiken, sök efter Swepoint. Eller om du vill ladda ner den via SMS så skickar du ordet KOMPIS till 073-0851088.

 

Q

Hur installerar jag programvaran i min mobil?

A

Du ska skicka ett sms med texten DoGPS och sedan din programvarukod till 073-0851088. Till exempel:DoGPS 12345678.

Din programvarukod fick du med ditt halsband, den står antingen i snabbguiden eller på en orderbekräftelse.


Du kan nu även ladda ner programvaran via Google Play appen i din Android telefon. Starta Google Play Butiken och sök efter Swepoint. När den kommit upp på skärmen väljer du Installera.

 

Q

Jag har skickat sms'et och fått en länk som svar men inget händer, varför?

A

Troligen har du inte tillåtit telefonen att ladda ner från okända källor. Denna inställning ligger oftast i Inställningar och sedan Program/Appar/Säkerhet. Det kan dock se annorlunda ut i din telefon och detta beror på vad du har för telefonmodell.

 

Q

Jag har installerat programmet i en ny telefon. Nu står det att det är en Kompis version, men jag har köpt licensen redan. Varför är den nu en Kompis version?

A

Varje gång du laddar ner programmet i en ny telefon så blir det automatiskt en Kompis version. Programmet ska fråga dig om du har köpt licensen och att du då ska registrera den. När du väl gjort det så kommer du få tillbaka det program du haft tidigare.

 

Q

Jag ska registrera min programvara men den frågar om en licens/orderkod. Vad är detta?

A

Licens/orderkoden är den kod du skrev i sms'et för att få hem länken som du laddade ner programvaran från. Har du en 1-års licens börjar den på F och har du en PRO licens är det endast siffror (det finns undantag för desse om licensen du har är relativt gammal, ring gärna Pointer Jakt ifall du är osäker). 

 

Q

Jag har installerat och registrerat min programvara i en ny telefon. Nu säger programmet "Max antalet kartor redan laddat", varför?

A

Troligen så ligger kompis kartorna kvar. De finns nämligen bara i 400 rutor. Gå då in i Inställningar och sedan Karta och kolla ifall kart id är ställd på 210 (som är kompis kartan).

 

Q

Vad händer om jag vill byta telefon?

A

Har du en android telefon och vill byta till en annan android så är det inga problem om du behåller samma nummer.

 

Q

Vad händer om jag vill byta nummer?

A

Har du en android telefon kan du utan extra kostnad låsa upp din programvarukod direkt i programmet i mobilen.

Detta gör du genom att öppna menyraden, välja Mer - Mitt Konto, sedan öppna menyraden igen och välja Frigör Beställningskod. Har du dock en äldre symbian telefon måste du beställa en upplåsning, antingen via våran hemsida eller genom att ringa 026-128200.

 

Q

Jag vill att min familj/jaktkamrater ska kunna spåra min hund. Hur går vi till väga?

A

Om de inte har en programvara sedan tidigare så kan de ladda ner vår gratisversion av programvaran: Kompis.

Detta gör de genom att skicka ett sms med ordet Kompis till 073-0851088 och ladda ner programvaran från länken de får som svar. Sedan lägger de till din enhet precis som du gjort i ditt program.

Tänk på att Kompis programmet endast har 800 kartrutor att börja med, så var gärna på plats med halsbandet/GPS igång för att få dessa kartor på rätt plats.

 

Q

Jag vill logga in på DoGPS NET men den frågar om ett lösenord. Vart hittar jag det?

A

Ditt lösenord för att logga in på DoGPS NET är din produktvarukod. Dvs, den kod du skrev i det sms du skickade iväg för att ladda ner programvaran första gången. Är du osäker eller tappat bort den kan du se den i programvaran under Mitt Konto eller så kan du ringa till 026-128200 och fråga så hjälper vi dig.

 

Q

Jag försöker ladda ner en ny version av programvaran till min symbian telefon, men när jag ska installera programmet säger telefonen: "Verifiering Misslyckades" så jag kommer inte längre. Vad ska jag göra?

A

Detta problem uppstår när antingen tid eller datum inte stämmer i telefonen när du försöker ladda ner programvaran. Stämmer tid och datum, gå då in på "Lokal Tid" och ändra till "GMT +1.00 Sverige". Skicka sedan sms'et igen, starta om telefonen och öppna länken som du fått som svar av ditt sms.

 

Q

Jag kan inte längre ändra inställningar på halsbandet. Vad gör jag?

A

Troligen, av någon anledning, så är du inte längre administratör för halsbandet. Det är nämligen så att den första som kontaktar halsbandet är den som blir administratör.

För att lösa det här så tar du ut sim kortet ur halsbandet, stoppar in det i en telefon och raderar alla kontakter som ligger under kontakter/sim kontakter. När sim kortet i sin tur är tomt stoppar du tillbaka det i halsbandet och kör på som vanligt.

Om det fortfarande inte går att ändra inställningar så raderar du enheten och lägger till den igen.

 

Q

 Jag har hört att spåret ska ändra färg till rött när hunden skäller men mitt spår är rött hela tiden, varför?

A

Detta är troligen för att du valt en röd ikon för hunden. Ikonen bestämmer nämligen färgen på spåret, väljer du en grön ikon blir hela spåret rött osv.

Vi rekommenderar därför att man väljer en blå ikon eftersom det syns bra i kontrast till kartan och sen så syns det tydligt när hunden skallar och spåret blir rött.

 

Q

Jag har köpt PRO licensen men min programvara säger nu att min licens håller på att löpa ut. Vad är det här?

A

Den licens som håller på att ta slut är den licens som ger dig tillgång till att söka hunden via GPRS, live funktionen och DoGPS NET. Du kan fortfarande söka hunden via sms utan att betala års-licensen.

 

Q

Jag ser en siffra inom parentes bredvid antal skall, vad betyder det?

A

Siffran inom parentes visas när man använder lokaliseringsintervall under 1 min, det vill säga turbo funktionen. Då visas vanligt skallantal per min och inom parentes visas skall antal inom den senaste använda intervallen. T.ex om man använder 6 sek intervall och hunden skäller genomsnitt 60 gånger/min kan skallindikering vara 60 (10). Det betyder att under sista minuten har hund skallat 60 gånger, men under de senaste 6 sekunderna har den skallat 10 gånger.

 

Q

Jag har bytt telefon och får inte in mina fastighetskartor som jag köpt, varför?

A

Fastighetskartan köper du i rutor och varje gång du använder dig av den så sparas de rutorna i din telefon. Dvs, när du byter telefon ligger de sparade kartorna kvar i den gamla telefonen.

Du kan, med hjälp av en dator, flytta över dessa sparade kartor till din nya telefon.

 

Q

Jag får inte positioner från hunden och ikonerna högst upp på skärmen är borta, varför?

A

Troligen har du inte valt en enhet ännu. Dra eller tryck upp menyraden och välj "Enheter". Där trycker du snabbt på den enhet du vill söka efter. Kartan kommer då automatiskt fram och du borde då se enhetens namn högst upp till vänster, samt alla fyra ikoner som tillhör enheten högst upp på skärmen.

 

Q

Inga positioner från hunden syns på kartan, varför?

A

Det kan vara så att du inte har internet igång i telefonen. Kolla under kartan på skärmen och se ifall du ser ett procent (%) tecken. Om det står 0% och har färgen röd så kommer programmet inte ut på internet.

Kolla då så du kan nå sidor som till exempel google.se eller aftonbladet. Fungerar det så måste du ladda hem programmet på nytt.

Fungerar det inte så måste du ta kontakt med din operatör och be dem installera om inställningarna till internet i din telefon.

 

Q

Min Novus visar inte skall som Maxi-Power, varför?

A

Novus räknar skall på ett annat sätt en tidigare swepoint band.

Om du har en intervall på 60sek så räknar Novus x antal skall under de 60sek. Om du har en intervall på till exempel 5sek så räknar Novus de skall du har ställt in under den 5sek intervallen. Dvs, din hund kan skälla men kanske inte skäller så många skall som du ställt in under de 5sek som intervallen är. Då visas inte skall.

Så, har du en Novus, ställ ned skallgränsen till 1-2 om du har en intervall på under 60sek.

 

Q

Menyraden kommer inte fram när jag gör som jag gjort förr, varför?

A

I uppdatering 1.6.4 så ändrades menyerna. Nu drar man fram den från vänster sida (sätt ditt finger lite utanför skärmen på vänster sida och dra ditt finger till höger). Detta för att göra det enklare för kunder och för oss att hjälpa till.

Tidigare så var det olika hur man kom åt vissa menyera beroende på vilket telefon man hade, vilket gjorde det svårt att hjälpa kunder över telefon.

Enligt den information vi fått så är det bara Samsung (5 och 6) som inte kan få upp menyraden som tidigare.

Vissa telefoner, speciellt lite äldre, kan fortfarande få upp menyraden på det tidigare sättet samtidigt som det nya.

 

Q

Vilka operatörer kan jag använda i halsbandet?

A

Den enda operatör man inte kan använda i våra halsband är operatören 3. Detta är för att de endast går via 3G och halsbanden fungerar inte via detta nät. Telia, Telenor, Halebop och Tele2 (Comviq) vet vi fungerar utmärkt med våra halsband.